PZL Mielec TS-11 Iskra


The PZL Mielec TS-11 Iskra(Spark) was designed to meet a Warsaw Pact specification for a jet-powered basic and advanced trainer. The prototype made its first flight on 05FEB60. It lost an evaluation against the Czech Aero L-29, after which the latter aircraft was selected for production for the USSR and most of its clients. Poland, with its own aircraft industry to support, chose to develop the Iskra for its own use, and the aircraft entered quantity production in 1963. The Iskra had a lots of variants such as Iskra-Bis A, B, C, D, DF, etc., and I don't have enough knowledge to explain each and every variant. When I visited the Polish Aviation Museum in Krakow in July 2014, I was able to see a total of about ten Iskras of different variants on the air park outdoors. I picked up several Iskras (see below photos) preserved in good conditions and I did take a lot of walk-around photos of them.

PZL Mielec TS-11 Iskraはワルシャワ条約機構軍の共通ジェット練習機として採用されるべくポーランド(PZL社)が提案した機体です。 残念ながらIskraはこの競作に敗れ、ワルシャワ条約機構軍の共通ジェット練習機としてはチェコスロバキア(Aero社)が提案したL-29が採用されました。 Iskraはポーランド国内の航空産業を維持するためにも、ポーランド空軍が採用することとなりました。 同機はポーランドが開発した最初のジェット機であり、初号機は05FEB60に初飛行をしています。 Iskraはポーランド空軍に採用された後、攻撃型、偵察型も含め多くのバリエーション(例えば、Iskra-Bis A, B, C, D, DF,等等)が開発・生産されました。 其の辺は余りにも複雑で小生も充分には把握できていません。 小生が2014年7月にポーランドのクラコーにあるPolish Aviation Museumを訪問すると、屋外に10機前後のIskraが置いてありました。 内2機は展示機としてちゃんと置かれていましたが、残りの数機は屋外の片隅に寄せ集めて放置されており、保存状態の悪い機体も見受けられました。 小生はこれらの中から保存状態が良い機体を選んで(以下写真の5機)細部写真を撮りました。




You can enlarge all the photos by clicking on images. クリックで画像を拡大出来ます


inserted by FC2 system
RETURN TO 戻る
Walk Around "JETs" HOME
細部写真"ジェット機"へ Topページへ